28. märts 2015 Kõhuhingamisega stressist vabaks Kadi Kütt

Paljude inimeste puhul on kiire ja pinnapealne hingamine muutunud igapäevaseks. Koolis on meid õpetatud kõhtu sisse tõmbama (nii näeb ju saledam välja!), pinges kõhuga ei ole aga võimalik vabalt hingata. Oleme harjunud igapäevase emotsionaalse pingega ega pane enam tähelegi, et ka keha on niiviisi pinges ning hingamine seetõttu katkendlik ja pinnapealne või puudub hoopis.

Kui hingame pinnapealselt ja vaid rinnakorvi ülemise osaga, on hingamine ärev, ebaühtlane ja katkendlik. Sellise hingamise puhul haarab ohjad sümpaatiline närvisüsteem ja kogu organism läheb häireseisundisse: verre eritub adrenaliin, südame rütm kiireneb, vererõhk tõuseb ja lihased lähevad pingesse. Selline hingamine suunab meie tähelepanu endast väljapoole ning muudab meid tundlikumaks meie vastu suunatud rünnakute ja väliste kiusatuste suhtes. See omakorda paneb haarama esimese ettejuhtuva rahusti nagu šokolaad, sigaret või alkohol järele. Halvimal juhul võib taoline ebaühtlane ja pinnapealne hingamine vallandada ägeda ärevusseisundi.
Seevastu aeglane ja sügav hingamine nii, et ka kõht liigub hingamisega kaasa, toob kaasa kogu keha lõdvestumise. Parasümpaatiline närvisüsteem saab sõnaõiguse, hirm, pinge ja ärevus kaovad.

Siin on väga lihtne nipp, mida tasub igal hetkel meeles pidada: hingata tuleb nii, et kõht liigub hingamisega kaasa.
Istu sirge seljaga, hoia pea püsti ja õlad vabad. Pane käsi kõhule. Kõht on pehme ja pingevaba. Hinga sügavalt nii, et sisse hingates liigub kõht ette, välja hingates tagasi selgroo poole. Nii suudad vaid paari teadliku hingetõmbega oma väsinud keha ja äreva meele rahustada.

Muuda selline kõhuhingamine igapäevaseks harjumuseks! Hinga kõhuga nii tööl koosolekulaua taga istudes, autoroolis kui kodus televiisorit vaadates. See on kõige kiirem viis ärevuse vähendamiseks ja energia taastamiseks.


Kommentaarid: 0

Lisa kommentaar

Email again:
Nimi
E-mail
Kommenteeri