Jooga abil puhta rõõmuni

Jooga on India filosoofia haru. Esimesed ülestähendused joogast on pärit veedadest ehk 3000 aastat vanadest India käsikirjadest. Sanskriti keeles tähendab jooga ühendust – eelkõige meie keha ja meele ühendust, aga ka selle Mina, mis paistab väljapoole, ühendust meie tõelise sisemise olemusega. Kui me keha ja meel toimivad üksmeeles, siis on tervis korras ja hing kerge. Seega pole jooga "millegi tegemine", vaid seisund – puhta rõõmu või õndsuse seisund. Muistsed India targad tähistasid seda sõnaga ananda ehk olemise õndsus. Me oleme kõik aeg-ajalt sellist head kuid raskesti kirjeldatavat seisundit kogenud („Oh, kui õnnelik ma olen!“), aga kipume sellest mööda vaatama või selle unustama. Jooga aitab neid hetki tähele panna ja pikendada.

Kui vaadata asjale pisut praktilisema poole pealt, siis jooga...
  • muudab meid painduvamaks
  • parandab nii füüsilist kui vaimset tasakaalu
  • suurendab lülisamba elastsust ja teeb keha nõtkeks
  • parandab rühti
  • kõrvaldab lihaspinged
  • puhastab ja tugevdab siseelundeid ja parandab nende verevarustust
  • parandab seedimist
  • aitab sügavamalt ja täielikumalt hingata, õige hingamine aga muudab meele rahulikuks ja keskendatuks
  • alandab väsimust, ärevust ja stressi
  • parandab unekvaliteeti
  • vähendab valu
  • aitab kogu kehal kui terviklikul süsteemil harmooniliselt toimida
  • rakendab tööle meie enda loomulikud ressursid, meie sisemise tervendaja
  • suurim väärtus on see, et meil on alati käepärast allikas, kust ammutada energiat.

Erinevad joogastiilid

Internetist võib leida suure hulga erineva nimetusega joogatrenne – hatha jooga, ashtanga jooga, krija jooga, bikram jooga, kundalini jooga, sivananda jooga, powerjooga, iyengar jooga jne. „Milline neist on parim?“ on minu käest sageli küsitud. Kõik stiilid panevad rõhku füüsilise keha aspektidele nagu tasakaal, painduvus, vastupidavus, kuid enamasti on joogatunni lahutamatuks osaks ka hingamisharjutused ja keskendumine, et suureneks inimese teadlikkus iseendast, võime oma energiat juhtida ja elujõudu suurendada. Hoolimata välistest erinevustest on sügavam eesmärk kõikidel joogastiilidel sama – parem ühendus ja rahu sõlmimine iseendaga.  

Kuidas valida?

Ei saa öelda, et üks stiil on teisest parem, pigem tuleb sul hoolega läbi mõelda, mida oma ellu praeguses etapis rohkem vajad – paremat füüsilist tervist või keskendatust ja rahulikku meelt – ja sellest siis alustada. Proovi erinevaid joogastiile, kompa erinevaid õpetajaid. Kui paari joogatunni järel mõistad, et see stiil või õpetaja pole sinu jaoks, mõtle stiili vahetamisele, mitte joogast loobumisele. Püüa aru saada, mis on see, mis sulle ei sobi, sest nii saad teada, mida otsid. Räägi õpetajaga ja anna oma kahtlustest teada – loodetavasti oskab ta sulle soovitusi anda. Ja kui oled enda jaoks sobivaima tunni leidnud, siis pühendu sellele!

Kellele jooga sobib

Joogaga tegelemiseks pole vaja erilisi andeid ega ettevalmistust. Joogat saavad harrastada kõik sõltumata vanusest, soost või eelnevast joogakogemusest. Vajalik tingimus on vaid soov teha midagi selleks, et olla terve ja õnnelik. Alguses oleks hea teha joogat tunnis õpetaja käe all, kuna sedasi on kindel, et nii asendid kui hingamisharjutused saavad õigesti selgeks õpitud. "Õigesti" tähendab eelkõige mõõdukust ja võimetekohasust. Algajad kipuvad enamasti üle pingutama ja rohkem tegema, kui nende keha ja vaim parasjagu lubavad.  Hiljem, kui joogaasendid on selged ja õige hingamisrütm käes, võib üksi kodus edasi harjutada. Tõsisemate tervisehäirete või raseduse korral oleks vajalik konsulteerida arstiga ja kindlasti rääkida oma joogaõpetajaga. Nendel puhkudel oleks hea koostada spetsiaalne harjutuste programm või võtta individuaaltunde.

Soovin sulle julgust olla avatud ja uudishimulik – jooga abil võid leida rõõmsama ja õnnelikuma iseenda!

*** *** ***

NB! Uuri ka Õnnepraktikaid – harjutusi ja nippe parema tervise ja rahulikuma meele saavutamiseks!