Jooga abil puhta rõõmuni


Jooga olemus

Jooga on India filosoofia haru. Esimesed ülestähendused joogast on pärit veedadest ehk 5000 aastat vanadest India käsikirjadest. Sanskriti keeles tähendab jooga ühendust – eelkõige meie keha ja meele ühendust, aga ka selle Mina, mis paistab väljapoole, ühendust meie tõelise sisemise olemusega. Kui me keha ja meel toimivad üksmeeles, siis valdab meid puhas rõõm. Seega pole jooga "millegi tegemine", vaid seisund - puhta rõõmu või õndsuse seisund. Muistsed India targad tähistasid seda sõnaga ananda ehk olemise õndsus. Me oleme kõik aeg-ajalt sellist head kuid raskestikirjeldatavat seisundit kogenud („Oh, kui õnnelik ma olen!“), aga kipume sellest mööda vaatama või selle unustama. Jooga aitab neid hetki tähele panna ja pikendada.

Kui vaadata asjale pisut praktilisema poole pealt, siis jooga...

  1. muudab meid painduvamaks ja tugevamaks
  2. suurendab lülisamba elastsust ja teeb keha nõtkeks, parandab rühti
  3. kõrvaldab lihaspinged
  4. puhastab ja tugevdab siseelundeid ja parandab nende verevarustust
  5. parandab seedimist
  6. aitab sügavamalt ja täielikumalt hingata, õige hingamine aga muudab meele rahulikuks
  7. suurendab nii kehalist kui vaimset tasakaalu
  8. aitab kogu kehal kui terviklikul süsteemil harmooniliselt toimida
  9. rakendab tööle meie enda loomulikud ressursid, meie sisemise tervendaja
  10. suurim väärtus on see, et meil on alati käepärast allikas, kust ammutada energiat

Erinevad joogastiilid

Internetist võib leida suure hulga erineva nimetusega joogatrenne – hatha jooga, ashtanga jooga, krija jooga, bikram jooga, kundalini jooga, sivananda jooga, powerjooga, iyengar jooga jne. „Milline neist on parim?“ on minu käest sageli küsitud. Sõltub sellest, mida sa ootad. Kui plaanid eelkõige muuta tugevamaks ja vastupidavamaks oma füüsilist keha, siis on sobivaim ashtanga jooga, mis keskendub intensiivsetele ja pingutust nõudvatele füüsilistele harjutustele. Ka bikram jooga on tõeline vastupidavustreening. Soomest on meile tulnud n.ö. pehme hatha jooga, mis sobib vanematele inimestele ja tervisehädadega joogatajatele, kes ei taha või ei saa sooritada intensiivseid harjutusi. Minul on šivananda jooga õpetaja paberid. Ka šivananda jooga pannakse suhteliselt suurt rõhku füüsilise keha tervisele, kuid tunni lahutamatuks osaks on ka hingamisharjutused, mantrad ja keskendumine, et suureneks inimese teadlikkus iseendast, võime oma energiat juhtida ja elujõudu suurendada. Iyengar joogas kulub põhitähelepanu asenditele keskendumisele, et suureneks tasakaal ja täpsus. Kundalini ja krija joogas on esikohal teadlikkus, elujõud ja tasakaalus meel.

Kuid ei tohi unustada, et hoolimata välistest (sageli pinnapealsetest) erinevustest on sügavam eesmärk kõikidel joogastiilidel sama – parem ühendus ja rahu sõlmimine iseendaga.

 

Kuidas valida?

Ei saa öelda, et üks stiil on teisest parem, pigem tuleb sul hoolega läbi mõelda, mida oma ellu praeguses etapis rohkem vajad – paremat füüsilist tervist või keskendatust ja rahulikku meelt – ja sellest siis alustada. Proovi erinevaid joogastiile, kompa erinevaid õpetajaid. Kui paari joogatunni järel mõistad, et see stiil või õpetaja pole sinu jaoks, mõtle stiili vahetamisele, mitte joogast loobumisele. Räägi õpetajaga ja anna oma kahtlustest teada – loodetavasti oskab ta sulle soovitusi anda. Ja kui oled enda jaoks sobivaima tunni leidnud, siis pühendu sellele!

Kellele jooga sobib?

Joogaga tegelemiseks pole vaja erilisi andeid ega ettevalmistust. Joogat saavad harrastada kõik hoolimata vanusest, soost või eelnevast praktiseerimise kogemusest. Vajalik tingimus on vaid soov teha midagi selleks, et olla terve ja õnnelik.
Alguses oleks hea teha joogat tunnis õpetaja käe all, kuna sedasi on kindel, et nii asendid kui hingamisharjutused saavad õigesti selgeks õpitud. "Õigesti" tähendab eelkõige mõõdukust ja võimetekohasust. Algajad kipuvad enamasti üle pingutama ja rohkem tegema, kui nende keha ja vaim parasjagu lubavad. Hiljem, kui joogaasendid on selged ja õige hingamisrütm käes, võib üksi kodus edasi harjutada.
Tõsisemate tervisehäirete või raseduse korral oleks vajalik konsulteerida arstiga ja kindlasti rääkida oma joogaõpetajaga. Nendel puhkudel oleks hea koostada spetsiaalne harjutuste programm või võtta individuaaltunde.

Soovin sulle julgust olla avatud ja uudishimulik – jooga abil võid leida rõõmsama ja õnnelikuma iseenda!

Kadi